data coach Ton de Rooij data coach Jo Aendenroomer
|
Data CoachingAlgemeenOrganisaties halen te weinig uit data. Ze vergaren en gebruiken data veelal (bijna) alleen in hun operationele processen. Wel krijgen organisaties steeds meer in beeld dat data in hun organisatie voor veel meer gebruikt kunnen worden dan alleen om de operationele processen op gang te houden. Willen organisaties meer uit data halen, dan zijn er vele mogelijkheden. Data kunnen voor van alles gebruikt worden:
Structuur van de data moet bekend zijn Wat je met data kunt doen wordt sterk beïnvloed door hoe correct, up to date (samen wel aangeduid als accuraat) en volledig de data zijn. Voor welk doel je de data ook wilt inzetten, de structuur van de data moet voor de organisatie als geheel in beeld worden gebracht, los van de applicaties. Dit laatste is belangrijk omdat de structuur die in een bepaalde applicatie gebruikt wordt kan afwijken van hoe er vanuit de organisatie als geheel tegen aangekeken wordt. Voor de betreffende applicatie hoeft dat geen probleem te zijn, maar wanneer er meer applicaties zijn die zich met dezelfde data bezig houden kan ieder van deze applicaties een verschillende structuur aanhouden voor dezelfde data. Een structuur die vanuit de organisatie als geheel is opgesteld maakt het mogelijk om te beoordelen hoe de data van de verschillende applicaties op elkaar aansluiten. Op basis hiervan kunnen keuzes gemaakt worden met betrekking tot de aansluiting tussen deze applicaties. Dit geldt ook voor business intelligence applicaties. Niet alleen de structuur van de data, ook de logistiek Behalve de structuur van de data zijn er ook allerlei andere zaken die in beeld moeten komen: logistiek van de data, hoe stromen data de organisatie binnen en hoe stromen ze door de organisatie heen. Wat is de authentieke bron voor de data. Hoe worden de data verwerkt, en is dat betrouwbaar. Waar slaan we allemaal data op in de organisatie. Opstellen datamodel Voor het opstellen van een datamodel voor de organisatie als geheel moet een overzicht worden gemaakt van de gebieden die in de operatie van de organisatie relevant zijn. Per gebied kan een datamodel worden ontwikkeld. Hiervoor moet gekeken worden naar de organisatie los van de informatiesystemen. Welke objecten zijn er. Welke eigenschappen hebben die. Welke processen zijn er. Welke workflows zijn relevant voor de organisatie. De organisatie beschouwen als (reëel) systeem, gezien zoals de organisatie in werkelijkheid is. De informatie die nodig is voor het in stand houden van de processen en workflows worden afgebeeld in een datamodel. De datamodellen die zo voor de gebieden in beeld komen moeten samengebracht worden in een totaal datamodel. Bij het samenbrengen zullen er (vaak moeilijke) keuzes gemaakt worden rondom definities en rondom welke entiteittypen gebruikt worden. Het totale datamodel hoeft hierbij niet in detail uitgewerkt te zijn om al van nut te zijn. Een eerste verkenning geeft vaak al veel inzicht en kan al gebruikt worden voor het bovenstaande. Coaching Voor medewerkers in de staande organisatie van een organisatie is het lastig om te werken aan het opstellen van de structuur van de data. Toch zijn zij door hun grote kennis van de organisatie onmisbaar bij het opstellen van de structuur. Ze zullen hierbij een grote rol hebben. Mogelijk wordt er zelfs voor gekozen hen het datamodel zelf op te laten stellen. Deze medewerkers moeten gecoacht worden. Dit kan bestaan uit korte workshops over datamodelleren en coachen bij het ontwikkelen van de modellen. De coach zal naast de projectleider hierin het voortouw nemen, en helpen:
Wat kan ADVICOM doen Wij kunnen, met onze achtergrond op het gebied van het in kaart brengen van de in een organisatie beschikbare data, van alles doen:
|